Карантин як тригер психологічних та соціальних проблем. Фокус-групове дослідження

На разі в Україні розпочато всеукраїнське дослідження актуальних психологічних і соціально-педагогічних проблем учнів, педагогів і батьків, що виникли в умовах пандемії. Ініціаторами дослідження є Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи у партнерстві з Навчально-методичним центром психологічної служби системи освіти Вінницької області.

10 листопада 2020 р. працівниками НМЦПССО було проведено фокус-групове інтерв’ю з 20-и практичними психологами закладів освіти Вінницької області з метою не лише виявлення і ранжування найбільш актуальних проблем, але й було визначено пріоритетні напрямки надання допомоги учасникам освітнього процесу.

У роботі заходу прийняв участь Панок Віталій Григорович, професор, член-кореспондент НАПН України, директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи, який акцентував увагу учасників на основних емоційних реакціях учасників освітнього процесу, на питанні організації дистанційного навчання для дітей та педагогів, а також було обговорено особистісні перетворення дорослих та дітей.

Під час роботи фокус-групи учасникам вдалося виокремити більше двох десятків проблем, з якими потрібно працювати не лише психологам та соціальним педагогам. Серед актуальних проблем у педагогів були наступні: невміння організувати свій робочий та вільний час, низький рівень володіння навичками організації он-лайн – комунікації з учнями та не сформованість достатніх вмінь застосовувати ІК-технології, відсутність психологічної готовності щодо своєчасної дистанційної комунікації зі сторони батьків (психологічна дезадаптація до своєчасної взаємодії з батьками), а також значні емоційні переживання щодо труднощів із залучення дітей до дистанційних уроків. Покликання для участі в ранжуванні проблем: https://forms.gle/zqwQnaTv2R5QaKbf9

У дітей фахівці визначили проблеми іншого змісту, зокрема: відсутність чіткого розуміння розкладу уроків(пошук необхідної платформи, на кожен урок інша), порушення міжособистісної взаємодії з батьками (загострення конфліктної ситуації з батьками вдома), відсутність особистісного простору в умовах дому, низький рівень самоорганізації, самоконтролю, самодисципліни; обмежена комунікація дітей з однолітками. Покликання для участі в ранжуванні проблем: https://forms.gle/GuF2nSGkhpfsG8vs9

У батьків були відмічені такі проблеми: недостатній рівень знань батьків для допомоги дитині у дистанційному навчанні; неможливість організації дистанційного навчання, відсутність техніки; емоційні переживання щодо неможливості матеріально забезпечити технікою та інтернетом для навчання, як наслідок тривога та агресія на процес дистанційного навчання; низький рівень емоційної близькості із дитиною; емоційні переживання щодо відповідальності за дитину у всіх аспектах життя. Покликання для участі ранжуванні проблем: https://forms.gle/B5rj4ujsuvAAMFvn7

Модератором заходу, Тетяною Каменщук, було узагальнено інформацію щодо дієвих форм взаємодії фахівців психологічної служби та учасниками освітнього процесу, а саме: застосування методів арт-терапії, організації груп спілкування за спільними інтересами, індивідуальна консультативна робота (своєчасне реагування на запити дітей); проведення он-лайн групових засідань на підтримку студентів, батьків; створення єдиної платформи для дистанційного навчання; організація сайту практичного психолога та соціального педагога, проведення педагогічних рад з висвітлення питань психологічних аспектів адаптації в умовах дистанційного навчання.

На етапі опрацювання матеріалів за результатами фокус-групового інтерв’ю буде здійснено поглиблений аналіз проблем для 3-ьх категорій учасників освітнього процесу та підбір методичного інструментарію.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *