Мотивація вчителя як запорука ефективного навчання

Інформує практичний психолог Центру – Анастасія Куріцина

Вчитель, наповнює знаннями учнів, впливає на формування ставлення дітей до себе, навколишнього світу, сприяє становленнню морально-етичних цінностей та особистості у соціумі. І саме успішність перебігу цих процесів залежить від зацікавленості вчителя, від його мотивів.

Науковець Байметов О.К. виділив такі мотиви педагогічної діяльності [2]:

мотиви повинності;
мотиви зацікавленості та захопленості викладанням предмета;
мотиви захопленості спілкування з дітьми – “любов до дітей”.

В ході дослідження стало відомо, що тип мотивації впливає на характер і спрямованість педагогічних вимог вчителя до учнів. Різностороння мотивація вчителя характеризується малим числом і гармонійністю вимог до поведінки учнів і засвоєнню ними навчального матеріалу.
Домінування у вчителя мотиву повинності призводить до пред’явлення учням великої кількості вимог не тільки по засвоєнню навчального матеріалу, а й дисциплінарного характеру.
Учитель з домінуванням мотиву захопленості навчальним предметом в основному висуває вимоги до засвоєння навчального матеріалу. Нарешті, вчитель з вираженою потребою спілкування з дітьми на тлі малої кількості вимог все ж висуває більше вимог до особистості учнів.

Також, вивченням педагогічної мотивації займалась Л. М. Захарова, яка теж виділила професійні мотиви викладачів [1]:

матеріальні стимули;
спонукання, пов’язані з самоствердженням;
професійні мотиви;
мотиви особистісної самореалізації.

Перших два фактори ми одразу же відносимо до несприятливих, адже ці мотиви ведуть до зниження ефективності професійної діяльності в цілому, а також завдають шкоди особистісному розвитку учнів.

Професійний мотив: в найбільш загальному вигляді виступає, як бажання вчити й виховувати дітей. Характерною для даного виду мотивацією є спрямованість інноваційної діяльності вчителя на учнів. До внесення нововведень в педагогічний процес їх спонукає: бажання домогтися кращго засвоєння знань і вмінь учнями; прагнення стимулювати дітей до більшої активності; бажання вивчити індивідуальні особливості учнів; прагнення розвинути творчі здібності дітей. На кожному уроці такий учитель шукає можливості для особистісно-орієнтованого навчання.

Мотиви особистісної самореалізації. Вчителі, які прагнуть до самоактуалізації, віддають перевагу творчим видам праці, які відкривають явні можливості для саморозвитку. Урок для такого педагога — це привід для реалізації себе як особистості й професіонала. Щоразу здійснюється вибір кращого варіанта методу, завжди реалізується з урахуванням інтересів дітей. Діяльність такого педагога відрізняється високим рівнем сприйнятливості нововведень, постійним пошуком себе в чомусь новому, потреба в створенні нового бачення різних форм педагогічної діяльності.

Отже, ефективному педагогу необхідно бути зацікавленим і захопленим викладанням свого предмету, адже викладач має бути компетентним у питаннях стосовно своєї дисципліни, вільно відповідати на питання які виникають в учнів і шукати для них доступні шляхи вирішення у момент виникнення труднощів, також ефективний педагог не лише навчає дітей він їх виховує, намагається підтримувати позитивну мотивацію в учнів шляхом найрізноманітніших нововведень, ураховує їх індивідуальні особливості, розвиває їх творчі здібності та сприяє особистісному зростанню учнів.

Література

Айсмонтас Б. Б. Педагогическая психология. Опорные конспекты. Москва, 2006. 112 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы. Санкт-Петербург, 2011. 512 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *