КОНСУЛЬТАТИВНА РОБОТА ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ТА СОЦІАЛЬНИХ ПЕДАГОГІВ 2022/2023 н.р.

Психологічне консультування як вид діяльності з’явилося у відповідь на  потреби людей, у яких виникають певні труднощі.
Психологічне консультування  ґрунтується на засадах ідеї про те, що будь-яка людина може самостійно  впоратись з більшістю власних психологічних проблем. Проте, за різних умов  людина не завжди здатна усвідомлювати справжні причини проблеми, способи її  розв’язання і саме у цьому потребує допомоги професіонала.
Практичні  психологи під час спеціально організованого процесу спілкування із учасником  освітнього процесу, який звернувся за допомогою, актуалізують додаткові  психологічні ресурси, які сприяють пошуку нових можливостей виходу із  складних життєвих обставин.

Психологічна травма.
Справжня травма зазвичай  виявляється у процесі роботи над зовсім іншим запитом. Людину можуть  турбувати труднощі у концентрації уваги, погіршення пам’яті, виникнення неуважності, страхів, почуття невпевненості в собі, відчуття втрати сенсу у житті  або апатія, надмірно критичне ставлення до себе чи зниження самооцінки. У  структурі консультативного процесу частіше за все зустріч розпочинається зі  скарги.

За результатами  аналізу запитів учасників освітнього процесу до працівників психологічної  служби виокремлено основні напрями проблемних питань, а саме:
*професійне  самовизначення;
*психологічний та соціально-педагогічний супровід дітей із  сімей учасників АТО/ООС;
*психологічний та соціально-педагогічний супровід  дітей із сімей внутрішньо переміщених осіб;
*допомога дітям та сім’ям, які  постраждали у військових конфліктах;
*допомога ветеранам та членам їх родин;
*психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в умовах  інклюзивної освіти;
*профілактика різних видів залежності (адиктивна  поведінка);
*профілактика шкідливих звичок (вживання наркотичних речовин,  напоїв, що містять алкоголь, тютюнопаління);
*домашнє насильство;
*булінг/кібербулінг;
*дитяча злочинність;
*торгівля людьми;
*суїцидальні роздуми;
*поведінка дітей. 

Для визначення тематики звернення рекомендуємо орієнтуватися на перелік звернень зазначених у звіті.

Нова тематика звернень

Наразі додалися звернення щодо психологічної підтримки дітей в  умовах війни; зросла потреба у наданні психологічної допомоги, зокрема  екстреної, у подоланні стресу, переживанні втрати, горя, печалі та  страждання; у психотерапевтичній роботі з дітьми, які втратили батьків,  домівки, здоров’я та зазнали ушкоджень, пережили бомбардування, стали  біженцями, внутрішньо переміщеними особами, щодо роботи з дітьми, сім’ями з-поміж постраждалого  населення для отримання психосоціальної та соціально-педагогічної  допомоги за період воєнних дій в Україні

Найвразливішою категорією населення до суспільних потрясінь є діти і  підлітки. Особливо небезпечними є психотравми, що руйнують уявлення  дитини про життя, його цінності та ідеали. 

Фахівці психологічної служби приділяють значну увагу  психосоціальній та соціально-педагогічній допомозі дітям внутрішньо  переміщених осіб, із сімей учасників АТО/ООС, військових ЗСУ,  постраждалих у військових конфліктах, дітям та сім’ям, які мають складні  життєві обставини, які були переміщені (ВПО), з числа постраждалого  населення від воєнних дій.

Для подолання соціально-психологічних проблем, які виникають у сім’ях  учасників АТО/ООС, ветеранів, на базах обласних навчально-методичних  центрів∕кабінетів/лабораторій психологічної служби створено консультаційні  пункти надання психологічної допомоги населенню та, за потреби, підтримки  постраждалих учасників подій та їх родичів.

МОН рекомендує закладам освіти в  районах та об’єднаних територіальних громадах, які залишились без  методичного супроводу, звертатися до консультаційних пунктів обласних навчально-методичних центрів∕кабінетів/лабораторій психологічної служби.

МОН звертає  увагу практичних психологів/соціальних педагогів на онлайн-консультування як вид роботи і запроваджувати його у своїй трудовій  діяльності. Онлайн-консультування може практикуватися як додатковий засіб,  підключений до процесу консультування «тет-а-тет», або як незалежний процес.

Впровадження фахівцям психологічної служби онлайн консультування, може проектуватися через різні альтернативні комунікативні  канали.

Відмінності онлайн каналів комунікації:
за параметрами синхронності  (синхронна або асинхронна комунікація);
за способом (індивідуальна або групова  комунікація);
за типом комунікації (друкований текст або візуальна або/та  голосова комунікація);
за мірою залучення людини (пряма людська  взаємодія, самодопомога під час використання інформації або інструкцій,  опублікованих на вебсайті або онлайн інтерактивне програмне забезпечення).

Корисні ресурси щодо консультативної роботи працівників психологічної служби:

Основи психологічного консультування: у схемах і таблицях /
Л.А. Опанасенко – Миколаїв : Іліон, 2019. –  134 с.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *