Якщо розглядати життя людини в зрілості як шлях, то всі погодяться, що шлях цей не може бути абсолютно прямим. Адже зрілість настає не відразу, і спочатку людина не має ні досвіду, ні мудрості. Тому їй необхідні «зупинки», щоб подумати про те, що вже пройдено, осмислити досвід і усвідомити його цінність… Перевірити, чи не варто трохи змінити напрямок, швидкість, тому що з’явилися інші бажання, прагнення, можливості … А головне, пошукати і знайти в собі нові ресурси і можливості, які обов’язково накопичуються в людини протягом життя.
Кризи – це ті самі зупинки, під час яких людина осмислює відрізок пройденого шляху, стверджується в його значущості, іноді переоцінює цінності, шукає і знаходить нове в самому собі, дивується цьому і йде по життю далі, щаслива і здорова.
Але все це відбувається лише тоді, коли людина «дозволяє собі» кризу.
Метою тренінгу, що відбувся 14.02.2019р. у Навчально-методичному центрі психологічної служби системи освіти Вінницької області було усвідомлення поняття вікової кризи, як природного процесу розвитку. Вікова криза – це норма, а не відхилення. Практичні психологи та методисти області розглянули питання:
Навіщо нам необхідні кризи?
Які кризи переживають дорослі люди?
У чому особливість вікових криз зрілості?
Що ускладнює проживання кризи?
У яких випадках можна сказати, що кризу пройдено благополучно?
У ході роботи учасникам було запропоновано різноманітні техніки усвідомлення, творчі завдання за допомогою яких було досягнуто розуміння, що вікові кризи варто вважати нормативними, оскільки вони необхідні людині для індивідуально-особистісного і соціального розвитку. Кожне особистісне новоутворення, придбане в процесі проживання криз, на думку учасників тренінгу, є необхідним для того, щоб людина в цілому була задоволена якістю свого життя, вважала себе щасливою, щоб основний емоційний фон її був позитивним, були відсутні психосоматичні захворювання. У роботі групи взяла участь професор, доктор педагогічних наук Василенко Н.В. Підготувала та провела методист Центру Гунько О.Б.