Корекційна робота практичного психолога та соціального педагога спрямована на підвищення загального рівня розвитку дитини, заповнення прогалин її попереднього розвитку і навчання, розвиток недостатньо сформованих вмінь та навичок, підготовку дитини до адекватного сприйняття навчального матеріалу тощо.
Основною метою корекційної роботи зі здобувачами освіти є сприяння їхньому повноцінному психічному та особистісному розвитку.
Корекційна робота зі здобувачами освіти ґрунтується на таких основних принципах:
– єдність діагностики і корекції. Корекційній роботі передує діагностика;
– діяльнісний принцип корекції. Основним засобом корекційного впливу є взаємодія дорослого і дитини;
– орієнтація на зону найближчого розвитку дитини. Корекційна робота з дитиною не матиме ефекту за межами зони найближчого розвитку;
– спрямованість корекційної роботи «зверху донизу», тобто на створення оптимальних умов для розвитку вищих психічних функцій, які сприятимуть компенсації недоліків елементарних психічних процесів;
– принцип нормативності, тобто орієнтація під час проведення корекційної роботи та оцінювання її ефективності на еталони розвитку у певному віковому періоді;
– врахування системного характеру психічного розвитку. Корекційна робота спрямовується на усунення причин відхилень у розвитку;
– корекційна робота має розпочинатися з тієї «точки», з якої почалися відхилення від оптимальної програми розвитку.
Корисні ресурси щодо корекційної та корекційно-розвиткової роботи працівників психологічної служби:
Під час проведення корекційної роботи працівникам психологічної служби рекомендовано використовувати програми переможців ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Корекційно-розвиткові програми» 2020 р., які отримали гриф Міністерства освіти і науки України.
На допомогу практичним психологам та соціальним педагогам, які працюють в умовах різних спеціальних та інклюзивних класів розроблено корекційно-розвиткові програми для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Корисну інформацію стосовно роботи з цього напряму можна знайти на сайті Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка Національної академії педагогічних наук України за покликанням
http://ispukr.org.ua/?page_id=2430#.YTC8yLAzbcs
Практичний психолог чи соціальний педагог не повинен виконувати обов’язки дефектолога, логопеда, корекційного педагога, тож власне заняття та допомога в навчанні – не його сфера діяльності, але він може звернутися до фахівців ІРЦ за консультацією.
Основні функції працівників психологічної служби в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти зазначені у наказі Міністерства освіти і науки України від 08.06.2018 № 609 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти».
Забезпечення закладів освіти сучасною навчально-методичною літературою є основою для створення освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами в контексті сучасних педагогічних інновацій, розвитку творчої особистості як учителя, так і учня, створення умов для повноцінного інтелектуального, духовного, фізичного розвитку всіх учасників освітнього процесу шляхом подолання усталених стереотипів та застарілих підходів. В цьому контексті важливими є науково-методичні та навчальні розробки Інституту спеціальної педагогіки і психології їм. М. Ярмаченка НАПН України, які стануть у нагоді педагогічним працівникам, психологам спеціальних та інклюзивних закладів освіти. Зокрема:
Електронні ресурси та редаговані рукописи завершених праць наукових працівників ІСПП ім. М. Ярмаченка НАПН України постійно розміщуються в електронній бібліотеці НАПН України https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/ins=5Fspe=5Fped/