Методичні рекомендації для практичних психологів та соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти з питань організації діяльності під час карантину

До фахівців Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області надходять численні звернення від практичних психологів та соціальних педагогів закладів освіти області, на які в наших рекомендаціях спробуємо задовольнити актуальні питання на сьогоднішній день.ТОП-3 запитання:

  • Які напрямки діяльності фахівців психологічної служби під час карантину дистанційно можна виконувати?
  • Як фіксувати їх у фаховій документації?
  • Що можна включити до індивідуального плану самоосвіти під час карантину?

Відповідає на запитання Людмила Адамчук, методист Центру.

 Щодо  дистанційної форми.

Рекомендуємо річний план роботи  на 2019-2020 н. р. модифікувати на час карантину та визначити актуальними  наступні напрямки:

просвіта та профілактика (на веб-сайтах закладів освіти, в чатах, в oнлайн групах педагогів/батьків/учнів  в телеграм, Viber та інші).

Орієнтовна тематика: «Вплив зайнятості на зниження рівня тривоги й емоційного стану», «Як не піддатися загальній паніці», «Вплив засобів масової інформації на психіку дітей», «Поради щодо зберігання спокою», «Перебування в соцмережах під час карантину: фейки та перевірка фактів», «Як не перетворити дім на пастку для батьків та дітей – корисні поради», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів безпеки проти коронавірусу», «Як важливо навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями» та інші.

консультування  індивідуальне, рідше групове (онлайн режимі, Skype  режимі, телефонному режимі та інші).

Орієнтовна тематика: «Яким чином поліпшити соціальну ізоляцію?», «Які поради давати батькам і дітям під час карантину?», «Яким чином цікаво організувати  спільне дозвілля?» , «Як розмовляти з дітьми про коронавірус?» та інші.

організаційно-методична робота (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації,  складання індивідуального плану самоосвіти, обробка  та узагальнення результатів досліджень (якщо такі залишилися невиконаними), розробка  тренінгів, семінарів, програм, занять та матеріалів до їх проведення, впорядкування документації та оформлення методичних рекомендацій, створення або оновлення інтернет-сторінок, сайт-портфоліо, блогу фахівця психологічної служби, ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики  та інші);

зв’язки з громадськістю (частково за допомогою доступних засобів зв’язку та телекомунікацій).

На другий план виступають такі напрямки роботи як діагностика,  профілактика, корекція, навчальна діяльність. Хоча за  наявності та можливості онлайн ресурсів їх можливо виконувати, але це в більшості стосується  все – таки, на нашу думку, індивідуальної роботи.

Для соціальних педагогів також необхідно враховувати соціально-захисну функцію, так як в закладах освіти відповідно до соціального паспорту є діти, які знаходяться в складних життєвих обставинах. Не для всіх учасників освітнього процесу  є радісною новиною побути разом з рідними. Хоча залишатися вдома – одна з ключових рекомендацій, яка максимально поширюється через усі канали комунікацій. Але власна домівка не завжди може бути найбезпечнішим місцем. Особливо, коли йдеться про тих, хто страждає від домашнього насильства. У той час, коли вся родина постійно перебуває вдома, кількість випадків насильства може збільшуватися та загострюватися. Тому радимо дистанційно комунікувати з учнями! Та  принагідно, нагадуємо, що  Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації «Ла Страда – Україна» працює у звичайному режимі – безкоштовно, анонімно, конфіденційно. Всі можуть звернутися (або перенаправити до фахівців) за номерами: 0 800 500 335 (зі стаціонарних) або 116 123 (з мобільних), коли потребуватиме допомоги.

 

Ведення фахової документації під час карантину

Журнал практичного психолога/соціального педагога – ведеться кожного робочого дня запис у відповідності до вказаних вище актуальних напрямків діяльності та  вказується  у  якій  формі та зміст роботи (коротко!).

Протоколи індивідуального  та групового соціально-педагогічного вивчення соціального педагога, протоколи індивідуальної психологічної діагностики, індивідуальної психологічної консультації (в разі проведення  онлайн-консультації: це не важко, якщо фахівець – впевнений користувач комп’ютера)  ведуться у випадку подальшої індивідуальної роботи, у інших випадках –  за потреби.

Облік проведення корекційних занять практичним психологом/облік проведення занять соціальним педагогом передбачає  в більшості випадків групову роботу, тому він є не є актуальним під час карантину. Але якщо в практиці школи запроваджені уроки через Skype (необхідний premium пакет Skype, який дозволяє підключати до 30 осіб і мати зв’язок хорошої якості), то це непоганий перехідний етап для фахівців з проведення групової роботи.

Актуально! Якщо виникла проблема, що ви залишили робочу документацію в навчальному закладі, і не маєте доступу до неї  під час карантину, тоді записуйте в чернетку,  і після закінчення епідеміологічної ситуації  матимете змогу перенести свої записи. А якщо у вас немає вдома комп’ютера з підключенням до мережі інтернет? Можливо, є телефон та відкриються нові можливості опанувати нові компетентності та нові цифрові навички. Адже це є найкращий час для самоосвіти!

Індивідуальний план самоосвіти фахівця психологічної служби під час карантину

Індивідуальний план самоосвіти  має сприяти інтелектуальному розвитку фахівця,  підвищенню фахової компетентності, власного професійного рівня  та кваліфікації для подальшого надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти. Це спосіб здобути знання в нових реаліях! Це час для вашого професійного зростання!

Пропонуємо  до плану самоосвіти включити ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики за власним вибором шляхом використання електронних бібліотек.  На період карантину бібліотеки у багатьох країнах світу відкрили доступ до своїх онлайн-ресурсів. Є безліч ресурсів, які пропонують віртуальне відвідування музеїв https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/, онлайн-навчання. Пропонуємо віднайти серед списку освітніх ресурсів ті, які вам особливо цікаві та необхідні. Це  і вебінари  на «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/webinar, і безкоштовні онлайн-курси на «Prometeus» https://prometheus.org.ua/courses-catalog/,«На урок» https://naurok.com.ua/upgrade/psychology та інші.

З метою отримання  навчально-методичної, інформаційної, консультативної підтримки практичний психолог/соціальний педагог освітнього закладу може звернутися в телефонному режимі, в групах у Viber  та інших доступних засобів зв’язку:

до методиста району/міста/ОТГ,

до фахівців Навчально-методичного центру психологічної служби системи освіти Вінницької області

заповнити анкету на сайті Центру в розділі Отримати онлайн консультацію у психолога.

Будьте здоровими та  покажіть здатність повноцінно працювати в дистанційому режимі. За нами – майбутнє!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *